10 Vragen aan – Nina Eikelenboom

Hoe ben je in aanraking gekomen met logistiek?

Mijn opa is in 1958 een tanktransport bedrijf begonnen, en heeft dit samen met mijn oma opgezet en bestuurd. Mijn vader en zijn broers hebben nadat mijn opa uit het bedrijf is gegaan de zaak overgenomen. Door hen ben ik geïnspireerd geraakt om logistiek te gaan studeren, en in 2008 ben ik begonnen met de hbo-opleiding Logistiek & Economie in Rotterdam. Tijdens deze opleiding heb ik veel logistieke bedrijven bezocht ook tijdens studiereizen in het buitenland. Dit heeft mij een goed beeld gegeven van de mogelijkheden binnen de logistiek. Ook door verschillende stages tijdens mijn studie heb ik een beter beeld gekregen van logistiek en wat het allemaal omvat. In 2011 heb ik deze opleiding afgerond. Na deze opleiding heb ik nog een jaar de Master Logistics Management gedaan welke ik in 2012 heb afgerond.

Welke ervaringen heb je inmiddels opgedaan binnen de logistiek?

Voor mijn opleiding in de logistiek werkte ik al bij Eikelenboom European Food Transport in de vakanties als bijbaan, en dit ben ik tijdens mijn studie blijven doen, mits ik niet bij een stage bedrijf werkte. Tijdens mijn opleiding Logistiek & Economie aan de Hogeschool Rotterdam heb ik bij een expediteur stage gelopen. Tijdens deze stage heb ik vooral veel geleerd over de sales kant van transport, en de expediteur waar ik stage liep was zeer gebrand op klantvriendelijkheid en service, wat ik daarover heb geleerd pas ik nu nog steeds toe in mijn dagelijkse werk.  Mijn Bachelor scriptie heb ik geschreven bij een logistiek dienstverlener en dit ging om het zo optimaal mogelijk inrichten van een warehouse voor een nieuwe deelmarkt van het bedrijf. Bij beide stage bedrijven ben ik na en voor mijn stage nog blijven werken als bijbaan, iets wat mij ook veel kennis en ervaring heeft bijgebracht. Mijn Master scriptie heb ik bij een multinational in de levensmiddelenproductie geschreven. Dit was weer een hele andere kant van logistiek, waardoor ik veel geleerd heb om vanuit een ander perspectief naar logistieke processen te kijken, maar ook om in een hele andere bedrijfscultuur te werken dan de MKB bedrijven die ik daarvoor gewend was. Ook hier heb ik na mijn scriptie nog gewerkt om mijn project verder af te wikkelen en deels te implementeren.

Wat vind je zo leuk aan logistiek?

De logistieke wereld trekt mij voornamelijk gezien het altijd een uitdaging biedt en de werkzaamheden vaak afwisselend zijn. Vooral binnen de transport sector is het altijd belangrijk om klanten iets te bieden wat een concurrent niet kan, zeker gezien de hoge concurrentie. Om dit te kunnen is het heel belangrijk om de behoefte van de klant al vroeg te signaleren en hierop in te spelen. Deze branche staat bekend om het feit dat er altijd weer nieuwe ontwikkelingen zijn die het proces kunnen optimaliseren en ontwikkelen, waardoor er altijd weer een uitdaging is om zelf als bedrijf ook continue te ontwikkelen. De mensen die in de logistiek werkzaam zijn hebben vaak een praktische instelling en staan  bekend om het feit dat ze ook daden bij hun woorden plaatsen, iets wat ik een prettige instelling vind.

Hoe bevalt het om werkzaam te zijn in België? Zijn de culturele verschillen groot?

In september 2013 ben ik in Ardooie begonnen bij Transport Bevernaegie, de Belgische vestiging van Eikelenboom European Food Transport. Het bevalt erg goed om te werken en wonen in België ondanks de soms wat lastige culturele verschillen, die namelijk zeker aanwezig zijn. Belgen zijn bijvoorbeeld veel hiërarchischer ingesteld dan Nederlanders. Ook zullen Belgen veel minder snel direct kritiek of weerstand leveren. Dit uiteraard in tegenstelling tot Nederlanders die bekend staan om hun recht voor hun raap mentaliteit. Hiermee moet je wel rekening houden bij het bespreken van bijvoorbeeld een nieuwe werkwijze of proces. Daarnaast vind ik persoonlijk dat Belgen erg vriendelijk, beleefd en behulpzaam zijn en maken zich minder snel druk dan Nederlanders. Wel is het zo dat Nederlanders eerder pro-actief reageren dan dat Belgen dat zullen doen. Vooral qua taal heb ik erg moeten wennen, West-Vlaanderen heeft een sterk dialect en veel woorden hebben ook een andere betekenis of worden heel anders uitgesproken. Dit maakte communicatie af en toe lastig en het duurde wel even om hieraan te wennen. Inmiddels ben ik een jaar verder en kan ik ongeveer wel alles volgen wat er gezegd wordt.

De logistiek is een echte mannen wereld, Hoe is het om als vrouw werkzaam te zijn in de Transport sector?

Al sinds ik mijn HBO-opleiding begon, ben ik gewend geraakt aan het feit dat er weinig vrouwen zijn. Inmiddels heb ik het zelfs niet eens meer door dat er zo weinig vrouwen werken binnen de logistiek en vind ik het helemaal geen probleem. Ik denk dat het vooral komt door het imago van logistiek, wat nog steeds wordt gezien als een soort verlengde van een vrachtwagenchauffeur, iets wat zeker niet altijd klopt. Daarnaast merk ik wel dat de vrouwen die werkzaam zijn in logistiek sterk in hun schoenen staan, en tegen een geintje kunnen. Ik denk dat met die combinatie iedere vrouw tegenwoordig in de logistiek kan werken. Vooral als ik het vergelijk met mijn oma die in haar tijd dat ze het bedrijf met mijn opa runde, soms niet eens een man te woord kon staan omdat sommige mannen niet met een vrouw wilde spreken!

Waarom trekt de transport sector jou in het specifiek?

Deze sector trekt mij omdat het vooral een praktische deelmarkt is binnen logistiek. Tijdens mijn opleiding heb ik veel modellen gezien die toepasbaar zijn op bijvoorbeeld het optimaliseren van een productie-lijn, of de inrichting van een warehouse. Binnen de transport sector zijn er veel minder modellen toepasbaar, en is het vooral het praktische denken in combinatie met een goede IT-structuur die de grootste optimalisatie slag kan betekenen. Het zelf uitdenken van een praktische oplossing spreekt mij erg aan, meer dan het toepassen van een theoretisch model. Daarnaast is de transport sector een sector waar veel gebeurd in een korte tijd, vooral binnen wegtransport. Dagelijks moeten er weer nieuwe oplossingen worden gezocht binnen een korte tijdsspanne, Dit uiteraard wel in combinatie met de juiste ICT-systemen.

Wat doe je over vijf jaar en zie je jezelf dan nog steeds in de logistiek?

Over vijf jaar ben ik nog steeds werkzaam in de logistiek, en zoals het er nu uitziet ook bij hetzelfde bedrijf en dus in de transport sector. Het is wel mijn ambitie om uiteindelijk binnen Eikelenboom werkzaam te blijven. Of het in België of in Nederland zal zijn dat maakt mij in principe niet uit.

Hoe is het om te werken bij een familie bedrijf?

Het werken binnen een familie bedrijf heeft voor en nadelen. Allereerst heb je je naam mee, maar ook tegen je. Je hebt soms het gevoel dat je je extra moet bewijzen om te voorkomen dat mensen vinden dat je wordt voorgetrokken, maar het brengt ook mogelijkheden met zich mee die er wellicht niet waren geweest zonder dat je familie was. Het grootste voordeel vind ik persoonlijk dat werken binnen een bedrijf van de familie, het bedrijf zelf altijd een bedrijfscultuur heeft die bij je past. De waarden en normen die je privé vanuit je familie hebt meegekregen zie je immers terug bij het bedrijf van diezelfde familie, en zo voel je je er altijd in thuis. Binnen onze familie is er wel een soort ongeschreven regel dat er buiten het werk niet of nauwelijks over de zaak wordt gesproken, zodat de balans tussen privé en werk altijd goed bewaard blijft.

Is het hebben van een netwerk belangrijk voor jou?

Het hebben van een netwerk is zeker belangrijk, dit heb ik bijvoorbeeld tijdens mijn studie ook gemerkt. Via mijn eerste stage kwam ik bij mijn tweede stage terecht, en via Eikelenboom Transport heb ik kunnen afstuderen voor mijn master. Daarnaast heb ik ook veel gehad aan studiegenoten van zowel mijn HBO-opleiding als master opleiding tijdens de opleiding zelf en nu nog steeds wel eens tijdens mijn werk. Ten slotte ben ik nu meer bezig om een netwerk te creëren specifiek binnen de tanktransport door bijeenkomsten van bijvoorbeeld TLN DTSA (Dutch Tank and Silo Association) bij te wonen. Ik denk dat dit ook zeer belangrijk is omdat je zo op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen maar ook om ervaringen en vraagstukken te bespreken met concullega ’s.

Welke tips en adviezen geef je aan de nieuwe/overige leden van JLN?

Probeer er tijdens je opleiding en vooral in stages achter te komen wat je leuk vindt. Logistiek is namelijk zo breed, dat het zonde is om maar een bepaald deelgebied te leren kennen, terwijl je tijdens je opleiding juist die onbekende gebieden kunt leren kennen en verrast kan worden door deelgebieden die op het eerste gezicht misschien minder interessant leken. Daarnaast heb ik persoonlijk veel geleerd door te blijven werken bij mijn stage bedrijven als bijbaan. Dit is misschien niet altijd mogelijk, maar mocht de mogelijkheid er zijn zou ik dit zeker overwegen. Het geeft je meer ervaring en zelfvertrouwen in latere functies, maar is ook een goede toevoeging op je cv als je laat zien dat stage bedrijven zelfs na het aflopen van de stage periode gebruik hebben gemaakt van jouw kennis. Ten slotte: wees niet bang om van je netwerk gebruik te maken, of om iemand te vragen even een mailtje te sturen naar de persoon die jij net nodig hebt. Het is voor hen een kleine moeite, maar kan voor jou veel betekenen.

Personalia

Leeftijd
24
Woonplaats
Roeselare, België
Opleiding
Bachelor: Logistiek & Economie | Master: Logistics Management 
Huidige functie
Operational Manager bij Transport Bevernaegie
LinkedIn
Klik hier om mijn profiel te bekijken

Auteur

Redactie Jong Logistiek Nederland

Jong Logistiek Nederland (JLN) brengt jonge logistici, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven bij elkaar om de samenwerking van Logistiek Nederland verder aan te jagen.

Bekijk de berichten van deze auteur