10 vragen aan – Robert van Zeelt

1. Hoe zou je jezelf omschrijven in drie woorden? En zijn deze eigenschappen belangrijk voor een carrière in de logistiek?
Anderen beschrijven mij vaak als een sensitief persoon waarmee wordt bedoeld dat ik goed kan omgaan met verschillende typen mensen op diverse niveaus in een organisatie. Ik denk dat dit een belangrijke eigenschap is voor bijna elke baan maar met name voor logistiek omdat je vaak bezig bent met het afstemmen van meerdere belangen binnen een organisatie om bijv. een goed proces in te richten. Daarnaast pragmatisch en analytisch, een combinatie die van pas komt in de logistiek omdat je soms pragmatisch een probleem snel moet oplossen maar ook je analytische kant moet aanspreken om een probleem te analyseren en te voorkomen dat het zich nogmaals voordoet.

2. Welke opleiding heb je gedaan (of doe je)? Zijn de vakken/onderwerpen die je daar hebt geleerd relevant en hoe ontwikkel je je verder?
Ik heb eerst HBO Logistiek & Economie (Hogeschool Windesheim) gevolgd en daarna de Master Transport & Supply Chain Management (VU). Sommige onderwerpen die ik daar behandeld heb zijn zeker van toepassing, zo heb ik op de VU het vak Warehouse Management gevolgd. Het boek wat we toen gebruikten pak ik er soms nog steeds even bij als naslagwerk.
Ik probeer op de hoogte te blijven met de laatste trends door logistiek gerelateerd blogs door te nemen, naar netwerk evenementen te gaan en magazines als Supply Chain Magazine te lezen. Daarnaast geeft mijn werkgever (DPA) ook soft- en hardskill trainingen die mij helpen om mezelf verder te ontwikkelen.

3. Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Met een bakje koffie in de hand begint mijn dag rond half 8 op kantoor met eerst mijn to-do list te checken om mijn prioriteiten voor die dag te bepalen. Vervolgens ga ik mijn mail scannen op wat belangrijk is en dan beantwoord ik de mails die een reactie van mij nodig hebben. Vervolgens is het tijd voor de eerste TIER meeting waarbij problemen worden besproken en, indien nodig, worden geëscaleerd. Waar van toepassing neem ik mijn actiepunten mee en werk deze uit. Daarna ga ik naar het magazijn om daar het team in de ochtend te ondersteunen.

In de middag heb ik een meeting over het A7 project, dit is een nieuwe fabriek die dit jaar operationeel moet gaan draaien waarbij ik verantwoordelijk ben voor de inrichting van de logistieke en warehousing processen. Ik geef tijdens de meeting een update aan de programma manager over de successen en uitdagingen waar ik tegenaanloop.

Na afloop van de meeting ga ik naar kantoor en spreek daar met een boterham in de hand de laatste status van de logistieke processen door met de supply chain manager (mijn leidinggevende). Vervolgens drink ik een bak koffie met de logistiek medewerkers in het magazijn en doen we de magazijn TIER waarbij de dag wordt doorgenomen en eventuele problemen worden genoteerd (bijvoorbeeld orders die niet kunnen worden ingeboekt).

Ten slotte werk ik de laatste 2 uur aan een aantal nieuwe SAP-rapportages die de performance van het logistieke proces in het magazijn beter kunnen meten.

4. Neem een opdracht in gedachten, in hoeverre waren hard skills en soft skills hierbij belangrijk?
Zowel hard- en soft skills zijn belangrijk in elke opdracht. Soms ligt het zwaartepunt bijvoorbeeld meer bij soft skills, zo ook bij mijn huidige opdracht waar de focus ligt op het verder ontwikkelen van het warehousing team. Hierbij zijn voornamelijk softskills zoals doorzettingsvermogen, teamwork en communicatieve vaardigheden erg belangrijk.

5. Naast je studie ben je sinds kort ook actief bij JLN als projectcoördinator, wat hoop je als projectcoördinator te bereiken?
Ik streef ernaar om een groot succes te maken van de events die ik mede organiseer (zoals DLS) en hoop met name dat ik mijn enthousiasme en passie voor logistiek kan overbrengen op anderen!

6. Waarom heb je er voor gekozen projectcoördinator te worden en wat hoop je er voor jezelf uit te gaan halen?
Tijdens mijn studies heb ik meerdere malen open dagen en carrière evenementen (mede) georganiseerd waardoor ik mezelf bij JLN het meeste thuis voel in de rol van projectcoördinator. Ik hoop voornamelijk via deze rol veel nieuwe contacten te kunnen opdoen in de logistieke wereld.

7. Hoe zou jij het logistieke klimaat in Nederland op het moment beschrijven? Wat gaat er goed en wat kan er beter?
Ik denk dat Nederland een prima klimaat heeft voor de logistieke sector. Er zijn ontzettend veel bedrijven die hun core business hebben in de logistiek. Dit wordt over het algemeen ook erkend door de overheid die de sector op verschillende manieren ondersteund. Wat beter kan, is de bereikbaarheid van de bedrijven en het invullen van openstaande vacatures. Wat mij betreft mag de overheid meer investeren in openbaarvervoer om meer mensen uit de auto te krijgen als ook in andere vervoersmodaliteiten zoals binnenvaart promoten over truck vervoer. Vacatures kunnen beter worden vervuld door logistiek interessanter te maken voor studenten als studie en vakgebied en door mensen die zonder werk zitten indien mogelijk om te scholen.

Daarnaast erger ik me soms aan de trage besluitvormig in Nederland, ik noem bijvoorbeeld de bouw van Lelystad Airport. Dit is van groot belang in Flevoland voor de lokale economie maar wordt vertraagd door allerlei bewaren commissies etc. In andere landen kunnen dit soort beslissingen een stuk sneller worden genomen.

8. Doorgaand over het imago van logistiek. Hoe zie jij de rol van Nederlandse logistiek en welke logistieke rol speelt Nederland wereldwijd volgens jou?
Gezien de geografische ligging blijft Nederland met de de mainports Schiphol en Rotterdam en de logistieke hotspots zoals Venlo-Venray een belangrijke rol spelen in Europa en Wereldwijd. Wel moet Nederland in het achterhoofd houden dat er concurrentie is van andere landen en zal de overheid en het bedrijfsleven samen moeten optrekken om de concurrentiepositie verder te verstevigen.

9. Veranderingen in de logistiek, kunnen ook jezelf veranderen. Waar zie jij jezelf over vijf jaar?
Ik vind dit altijd een lastige vraag omdat je doelen en richting gaandeweg ook veranderen door de ervaringen die je opdoet. Zoals ik het nu zie, dan zie ik mezelf over vijf jaar in een leidinggevende rol op hoger niveau als supply chain manager of als eigenaar van een eigen bedrijf in de handel en logistiek.

10. Tenslotte, wat is je advies voor logistici in spe?
Blijf honger houden naar het opdoen van nieuwe ervaringen en kennis. In deze snel veranderende wereld is het belangrijker dan ooit om continue te leren en bij te blijven in je vakgebied.

Personalia

Leeftijd29
WoonplaatsAmersfoort
LinkedinKlik hier om mijn profiel te bekijken

Auteur

Bart Kooijman

Bart Kooijman

Bart is sinds november 2018 de secretaris van JLN.

Bekijk de berichten van deze auteur