Blog: Global Supply Chains en Reliability

Door JLN regioambassadeur Ferdi van Ginkel. In mijn column eerder dit jaar schreef ik dat ‘visibility’ de key to success is in global supply chains. In april verscheen hier een interessant artikel over in het vakblad Logistiek, wat mijn column onderschreef. Hierin werd zelfs gesteld dat supply chain visibility* met stip hét belangrijkste item op de agenda van de supply chain manager voor 2013 zou moeten zijn. Toch denk ik nu dat ‘reliability’ prevaleert boven visibility.

Visibility als tool om reliable te zijn

Onze Supply Chain Director Europe en tevens enthousiast lezer van mijn vorige column heeft mij middels een leuke anekdote op andere gedachten gebracht, immers: ”Een klant hoort liever niets van zijn leverancier/LDV’er terwijl zijn zending keurig volgens afspraak wordt geleverd (OTIFNCNC), dan dat zijn leverancier/LDV’er moet melden dat de zending niet op tijd komt of incompleet is, maar dat hij wel exact kan vertellen wat er fout is gegaan en wat dat gekost heeft”. Ik ben het eens met deze redenering en zie visibility dan ook meer als een soort tool om reliable te kunnen zijn. Of zou je moeten zeggen een verbetertool om fouten op te sporen en uiteindelijk reliable te worden?

Als ik kijk naar mijn werkgever (Mead Johnson Nutrition), dan willen wij uiteraard reliable zijn in onze supply chain prestaties, maar vooral ook in de standaard hoge kwaliteit van ons product. Wij verkopen geen babyvoeding, maar vertrouwen zeggen we dikwijls.

Reliable zijn en blijven betekent niet alleen processen en mensen binnen de eigen organisatie op orde hebben. Het gaat veel verder. In eerste instantie denk je dan aan stabiele en betrouwbare toeleveranciers en handelspartners. Maar het afgelopen halfjaar heeft maar weer eens aangetoond dat je als bedrijf niet alles in de hand kunt hebben en daar moet je ook op voorbereid zijn. Wat ik hier bedoel zijn de global of macro economische ontwikkelingen.

Macro economische ontwikkelingen in de markt voor babymelkpoeder

Begin dit jaar stond de wereldwijde markt voor babymelkpoeder onder druk door de fors toegenomen vraag uit China. Deze toename wordt o.a. veroorzaakt door stijgende geboortecijfers en economische vooruitgang, lees: meer werkende vrouwen die geen borstvoeding meer geven, maar melkpoeder kopen. Deze trend beleefde zijn hoogtepunt rond het Chinees Nieuwjaar en leidde zelfs tot importbeperkingen van Hong Kong naar het Chinese vaste land. In Nederland stuitte moeders op lege schappen in de meeste supermarkten.

Een ontwikkeling die al langer speelt is de wereldwijde beschikbaarheid van melk. Toenemende welvaart in landen als China, India en Brazilië zorgt ervoor dat de vraag naar melkproducten geleidelijk toeneemt. Logisch gevolg is dat de prijs van melk al maanden achtereen stijgt. Goed voor de boeren in Nederland, die in de nabije toekomst bijvoorbeeld ook nog eens het melkquotum zien verdwijnen. Maar organisaties die melk voor hun producten nodig hebben moeten ‘supply’ veilig stellen tegen aanzienlijk hogere prijzen.

Tot slot het meest recente nieuws. Zondag 4 augustus verscheen in diverse media het bericht dat China een (tijdelijke) importheffing heeft opgelegd op babymelkpoeder uit Nieuw-Zeeland en Australië. Dit als gevolg van de vondst van een gevaarlijke bacterie in weiconcentraat, een belangrijke component voor melkproducten, bij een zuivelreus uit Nieuw-Zeeland. Aangezien 90% van de geïmporteerde Chinese melkpoeder consumptie afkomstig is uit Nieuw-Zeeland, kun je grote gevolgen en stress verwachten in de global supply chain voor (baby)melkpoeder.

Daarnaast heeft het schandaal, genaamd: melamine crisis uit 2008, nog steeds zijn invloed op het vertrouwen in babymelkpoeder in deze markt.

Reliable en wendbaar
Duidelijk is dat je als organisatie visie en strategie moet hebben om ook in dergelijke tijden reliable te zijn. Flexibiliteit in supply en wendbaarheid zijn essentieel. Maar deze macro economische uitdagingen kunnen uiteraard ook kansen bieden. Als organisatie kun je in deze tijden uitblinken in reliability. En dan bedoel ik meer leveren dan je afnemers mogen verwachten, uiteraard tegen de standaard premium kwaliteit!

* Supply chain visibility betreft het snel en eenduidig beantwoorden van vragen over de status of kosten van een order, voorraad van een product, performance van een logistieke dienstverlener of oorzaak voor problemen. Door globalisering (Global Supply Chains) en verdere uitbesteding is het steeds moeilijker om grip te houden op de uitvoering.

Over Ferdi van Ginkel

29 jaar, geboren en getogen in het kleine dorpje Scherpenzeel in Gelderland. Getrouwd en vader van zoontje Kai. Na het behalen van mijn HAVO diploma ben ik naar de HEAO in Arnhem (HAN) gegaan en heb daar Logistiek en Economie gestudeerd. Inmiddels heb ik ruim 6,5 jaar werkervaring en heb ik o.a. mijn APICS CSCP en Lean Six Sigma GreenBelt certificaat gehaald. Momenteel ben ik werkzaam als Master Planner bij Mead Johnson Nutrition in Nijmegen. Een producent van babyvoeding en opvolgmelk.

 

 Auteur Ferdi van Ginkel
JLN RegioMidden
FunctieMaster Planner European SC
LinkedInhttp://nl.linkedin.com/pub/ferdi-van-ginkel/12/344/bb2

Auteur

Redactie Jong Logistiek Nederland

Jong Logistiek Nederland (JLN) brengt jonge logistici, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven bij elkaar om de samenwerking van Logistiek Nederland verder aan te jagen.

Bekijk de berichten van deze auteur