Blog: Wat je moet weten over Truck platooning?

Door Harm Jonkers. Vandaag de dag worden goederen onder andere vervoert over de weg. Hierbij zijn niet alleen vrachtwagens nodig, maar ook vrachtwagenchauffeurs. Een groot probleem in Nederland is dat de wegen steeds voller raken wat zorgt voor meer files. Om hiervoor een passende oplossing te vinden is er een concept genaamd truck platooning opgezet. Hierdoor veranderd de rol van de chauffeur echter blijft ondanks dit moderne concept de vraag naar vrachtwagenchauffeurs ook in de toekomst groot.

 

Wat is truck platooning en hoe werkt het?

Truck platooning is een concept waarbij  vrachtwagens elektronisch aan elkaar gekoppeld zijn en waarbij de voorste truck de snelheid en de route bepaalt. De andere vrachtwagens volgen automatisch de voorste truck zonder directe aansturing van een vrachtwagenchauffeur. Om een idee te geven hoe truck platooning werkt klikt dan deze hyperlink aan  zo werkt truck platooning (Scania Group).

 

De voordelen van truck platooning

Het gebruik van truck platooning brengen verschillende voordelen met zich mee. Zo is er:

  • meer ruimte op de weg dus betere doorstroming van ander verkeer;
  • de mogelijkheid om de vrachtwagens dichter achter elkaar aan te laten rijden. Dit kan leiden tot circa 10 % minder CO2-uitstoot;
  • door het gebruik van dit concept veiliger wegtransport mogelijk.

 

Deze voordelen zijn aantrekkelijk omdat het concept minder belastend is voor het milieu en daarnaast ook  de verkeersveiligheid  omhoog kan gaan. In mijn optiek is het wel van belang dat de vrachtwagenchauffeur niet helemaal uit het zicht verdwijnt. Op de snelweg kan truck platooning toegepast worden maar zodra de vrachtwagen van de snelweg af gaat dan moet de vrachtwagenchauffeur het weer overnemen.

 

Test en geïnteresseerde partijen

In 2017 wil men gaan testen of truck platooning in de praktijk ook daadwerkelijk werkt. Een paar grote namen in de retail-/(transport-)sector hebben zich al gemeld om truck platooning te testen namelijk: Peter Appel Transport, Simon Loos, Unilever, Albert Heijn en Jumbo. Ik ben er van overtuigd dat truck platooning een duurzame oplossing is dat in de toekomst zeker gebruikt gaat worden. Niet alleen in de retail-sector maar ook in andere sectoren. Naast truck platooning is het normale (internationale) wegtransport ook nog noodzakelijk. Dus de vraag naar vrachtwagenchauffeurs blijft altijd ook in de toekomst.

 

Heb je altijd al meer willen weten hoe de transport en logistieke wereld in elkaar zit?. En je zou wel is een keer een logistiek bedrijf vanbinnen willen zien. Dat kan ga dan naar Jong Logistiek Nederland website en neem gerust een kijkje welke boeiende bedrijfsbezoeken op de agenda staan. Misschien zie ik je dan wel op een van de bedrijfsbezoeken!

Bron:http://www.logistiek.nl/robotisering/nieuws/2016/10/truck-platooning-testen-in-2017-definitief-101149016