Met het oog op het tienjarig jubileum van JLN kijken we terug op de afgelopen jaren. Wat een doorslaggevende ontwikkelingen binnen de logistieke sector, en des te beter: dit betekent slechts een spannende toekomst!
Blockchain, Tube Logistics en Dynamic Pricing zijn drie hoekstenen van de logistieke trends die de laatste jaren bloeien. Uiteindelijk dragen deze drie trends bij aan drie elementen die nog belangrijker worden voor de logistieke sector in de nabije toekomst.
Transparantie is een hedendaagse pijler waar de maatschappij op steunt. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je deze blog via jouw telefoon of laptop kunt lezen! Men wil steeds meer en steeds vaker weten wat er afspeelt in de wereld, alles moet sneller en alles moet transparanter. Zo ook weet een klant met een klik op de knop waar het pakketje wat besteld is zich bevindt en dat kan te alle tijden gepeild worden! Dynamic Pricing en Blockchain Logistics contribueren beide aan transparantie in de keten.
Naast transparantie is flexibiliteit een steeds belangrijker fenomeen binnen de logistieke sector. Men gaat steeds meer bestellen en krijgt het steeds drukker, aldus meer bestellingen die tot op de minuut precies worden geacht op tijd te arriveren. Voor de klant een gemak, voor de logistici behoorlijke breinkrakers! Wat heeft de nabije toekomst voor dit element te bieden? Tube Logistics lijkt een prima oplossing toch? Geen verkeersopstoppingen, geen wegwerkzaamheden, geen afhankelijkheid van chauffeurs. Vooralsnog is het spijtig genoeg nog een visionaire trend, maar in een wereld waarbij men binnen 150 jaar van het uitvinden van de auto naar een zelfrijdend model ging, lijkt haast niets onmogelijk.
Transparantie, flexibiliteit, wat zou de derde pijler zijn? Je raadt het goed: snelheid! Vandaag besteld, morgen in huis-, de mantra van de 21e eeuw. Echter blijkt uit meerdere onderzoeken dat circa 90% van de consumenten vrede heeft met een ietwat langere, maar duurzamere levermogelijkheid. Maar terugkomend op de snelheid van de hedendaagse logistiek- ondernemingen verkeren in ware wedlopen over wie het eerst tegen de laagste prijzen kan leveren. De customer journey verloopt steeds vaker via het internet en dit voorziet de logistici de komende jaren nog van flink veel breinkrakers.
Deze blog werd geschreven door Philip Niessen ter ere van het 10 jarig bestaan van JLN