Op woensdag 2 februari is Jong Logistiek Nederland te gast bij Oosterhout Container Terminal (OCT) en GXO.
We begonnen met een bedrijfspresentatie bij de OCT, waar een toelichting werd gegeven wat de OCT voor werkzaamheden verricht en dat het onderdeel uitmaakt van de Rietveld Logistics Groep. Verder werd er ingezoomd op de West-Brabant Corridor, een samenwerking tussen drie inland terminals en wat de voordelen zijn voor de terminal en leverbetrouwbaarheid voor zijn klanten. Het grootste voordeel zijn de vaste slots in de Rotterdamse haven, waardoor binnenvaart als betrouwbaar vervoersmiddel fungeert. Voorheen was het mogeljik om 3 vrachtwagenritten naar de Rotterdamse haven te plannen per dag. Nu is dit aantal ritten i.v.m. congestie gedaald naar een maximum van 2 ritten per dag. Na de presentatie kregen we een rondleiding over de containerterminal, waarop volop beweging was door brugkranen, reachstackers, terminal trekkers en vrachtwagens. Tijdens de rondleiding gaf EWS verdere toelichting over het proces rondom gas meten van containers. Na de rondleiding werd het event vervolgd bij GXO waar dedicated wordt gewerkt voor een mega meubel gigant.
GXO trapte af met een bedrijfspresentatie waarin verteld werd dat ze wereldwijd actief zijn als logistiek dienstverlener. Er werd verder toegelicht welke klanten segmenten ze bedienen en dat ze continue opzoek zijn om, samen met hun klanten, de nieuwste innovaties te implementeren. Na de presentatie kregen we een rondleiding in het warehouse waar de groep in tweeën werd opgedeeld. We kregen een inkijkje in het proces richting de levering van de winkels en consumenten. Het nieuwe proces van keuken assemblage in het warehouse op grote schaal was in de opstartfase en moet resulteren in een efficiënter proces en hogere klanttevredenheid. Afsluitend was er een borrel.