JLN bezocht Jumbo

Het eerste event dit jaar vond plaats bij het Jumbo DC te Beilen. Hieronder lees je in het kort wat er tijdens het event is gebeurd. Ben je enthousiast geworden en wil je ook een van onze events? Dan kan via https://jonglogistiek.nl/events/

Van de ingang van het DC naar de presentatiezaal kreeg je een overzicht van het distributiecentrum. Zo kon je van bovenaf naar de voorraden kijken die klaar stonden om geladen te worden. Daarnaast kon je een groot deel van de kruidenierswaren al vanaf de loopbrug zien. Hierna begon Herald Folkerts, afdelingsmanager site support, het event met zijn verhaal. Hij vertelde enthousiast over de veranderingen binnen het DC zoals de verschillende overnames van eerst Super de Boer en daarna C1000. Dit had als gevolg dat een verdubbeld volume verwerkt moest worden en er sprake was van een forse cultuurverandering. Ook vertelde hij over het project Duplo, het bundelen van aanvoerstromen in samenwerking met logistiek dienstverleners en leveranciers zoals SCA, Heinz en Friesland Campina. Daarnaast vertelde hij dat naar verwachting dit jaar het 300ste pick-up point in Nederland geopend wordt, om online bestellingen op te halen en deze service uitgebreid wordt met thuisbezorging. Ten slotte werd ons verteld waarom Jumbo is over gegaan op jaaraanbiedingen. Dit past namelijk beter bij hun strategie: ‘every day low pricing’, betekent organisatorisch: ‘every day low cost’.

Na de presentatie gaf  Herald ons een vraag mee waarover we tijdens de rondleiding in het distributie centrum konden na denken: welk (deel) proces binnen het DC zou jij automatiseren? Dit was tevens de vraag waar wij over gingen brainstormen en bespreken.

Tijdens de rondleiding hebben wij van alles gezien. Het crossdock-magazijn, waar de bloemen en sla al klaar stond om de volgende ochtend om 4.00 uur te worden uitgeleverd. Het sorteercentrum van de slagerij waarin al het vlees wordt bereid voor alle Jumbo’s in Nederland. Maar ook hebben wij de bier en papier straat gezien. Deze producten worden los verzameld, omdat door het grote volume en de hoge omloopsnelheid deze niet geschikt zijn om in stellingen te plaatsen. De lege rolcontainers werden boven ons hoofd op een aparte afdeling automatisch verzameld, zodat ze niet in de weg staan. Tenslotte werden wij mee genomen naar de retourstromen. Hier komen de gebruikte kratten binnen, om vervolgens te worden uit gesorteerd. Daarnaast werd hier papier en plastic uit de supermarkten verzameld om te kunnen recyclen.

Na de interessante rondleiding zijn wij verder ingegaan op de vraag over automatisering van Herald. Dit hebben we gedaan aan de hand van een interactief gesprek. Een greep uit de oplossingen die werden aangedragen: gebruik maken van colo module, die een standaard maat voor dozen vast stelt voor een gemakkelijker automatisatie. Het crossdock-proces mee nemen in de automatisering en niet  meer met pen en papier, dit kan ook fouten voorkomen. Het systeem voorstellen laten doen voor telmomenten en dit niet door accountants laten doen. TWI (training within industries) toepassen. Herald vertelde dat dit deels gedaan wordt met het project ‘samen slimmer’, dit zorgt ook voor continue verbetering bij Jumbo.

Het bezoek werd afgesloten met een korte borrel, waarbij erg enthousiast gereageerd werd. Bedankt Jumbo!