Terugblik bedrijfsbezoek Panalpina Schiphol

Op donderdag 4 november 2016 is Jong Logistiek Nederland op bedrijfsbezoek geweest bij Panalpina op Schiphol waar de JLN’ers een blik mochten werpen op de werkzaamheden van een luchtvrachtexpediteur.

Na het welkomstwoord van Kirsty Tadema (regioambassadeur midden) heeft importmanager Temor Ebadi een presentatie gegeven over Panalpina World Transport en over Panalpina op Schiphol. Panalpina wordt vertegenwoordigd met meer dan 500 kantoren over meer dan 75 landen. In alle kantoren zijn er drie belangrijke kernwaarden die alle medewerkers uitbrengen. Dit zijn: ‘Performance’, ‘Integrity’ en ‘Professionalism’.

Panalpina heeft in Nederland meerdere specialisaties, maar de snelst groeiende zijn de Farmaceutica en Hi-tech, deze hebben binnen de vestiging Amsterdam ook hun eigen afdelingen. Een groot knelpunt binnen de organisatie zijn de IT-systemen. De systemen zijn verouderd en papierloos werken is daardoor nog niet volledig mogelijk. Dit is wel de wens van de organisatie. Ten slotte werd aangegeven dat er nog gezocht werd naar studenten die op oproep basis willen komen werken en hier werd enthousiast op gereageerd vanuit de groep.

Na de presentatie van Temor Ebadi kregen de JLN’ers een rondleiding door de loods van Cornelis Klok, de warehouse manager. Hierbij werd stilgestaan bij de keuzes die gemaakt zijn met betrekking tot de indeling van de loods. Er zijn koelcellen geplaatst om medicijnen in op te slaan en er is een kluis geplaatst om waardevolle producten in op te slaan, maar ook een brandveilige container om vloeibare stoffen in op te slaan kon niet ontbreken. Tijdens de rondleiding werd ook een uitstapje gemaakt naar het platform waar op dat moment een aantal vliegtuigplaten uit een vrachtvliegtuig binnen werden gebracht. Ontzettend leuk om te zien natuurlijk.

Na de rondleiding was Thierry Huizing van Air Cargo Netherlands aangeschoven om een presentatie te geven en om een casus voor te leggen over de Milkrun. De vracht van expediteurs wordt op dit moment gebundeld en naar afhandelaren gebracht. Maar als afhandelaren vracht hebben, wordt dit nog apart opgehaald. Hierdoor rijden er nog steeds halfvolle vrachtwagens en het doel is om alleen nog maar volle vrachtwagens te laten rijden. De vraag aan de groep was dan ook hoe dit gerealiseerd kan worden. De oplossingen die de groepen hebben gegeven zijn:

  • Vrachtwagens via de zijkant beladen, zodat de volgorde niet uitmaakt en er lading van meerdere bedrijven in kan.
  • Een onafhankelijk bedrijf oprichten die zich richt op het sorteren van vracht, zodat het snel en gemakkelijk naar het juiste bedrijf gebracht kan worden.
  • Een kleine groep bedrijven gezamenlijk een vrachtwagen laten rijden.

Thierry heeft ook de wens om een onafhankelijk bedrijf op te richten, maar dit draagt een groot risico met zich mee wat niemand durft te dragen. Momenteel wordt er gekeken of er onafhankelijke chauffeurs via een afroepsysteem kunnen werken.