Mieke Damen: 10 jaar JLN…. Een verhaal over hiSTORY

Naarmate je ouder wordt gaat de tijd steeds sneller, het lijkt gister dat onder bezielende leiding van Sybrand Messchaert de JLN van start ging. Er waren altijd al jongere leden onder de vLm leden, maar nog nooit was er een aparte focus geweest op een netwerk voor en door jongeren. Samen met de EVO nam de vLm de verantwoordelijkheid en tot op de dag van vandaag zijn de “vader en moeder” van de JLN toeziend op de continuïteit en sparring partner voor het bestuur. De JLN maakte een vliegende start en door een enthousiast bestuur werden vele activiteiten georganiseerd. Al snel tikte de teller ruim 500 leden aan. In 2012 kwam er een eigen website. In de loop der jaren ontstonden echte parels: naast veel bedrijfsbezoeken, eigen congressen, de speeddate (nu digitaal), eigen prijzen en enthousiast ondersteunen van vele imago activiteiten. Met het introduceren van regio ambassadeurs werden de contacten met de vele leden nog intensiever en JLN succesvoller. Het success van een netwerk staat en valt met de inzet van een actief bestuur. Na Sybrand zijn vele enthousiastelingen in zijn voetsporen getreden en verschillende besturen hebben andere stappen genomen. Daar waar het ene bestuur zich meer richtte op sponsoren zoeken en samenwerkingsverbanden aangaan, waren er andere tijden met meer focus op digitale ontwikkelingen of activiteiten organiseren. Daar zit ook de grootste uitdaging in het levend houden van een netwerk.

Netwerken kent natuurlijk al een lange historie en is van alle tijden! De VOC had nooit succesvol geweest als van Oldenbarneveldt niet in een netwerk had gezeten met mannen die wilden samenwerken. Zijn companen hadden stoere namen als Clauweart en Evermoed. De Vereeniging kon van start. Er wordt wel beweerd dat als Rembrandt wat beter was geweest in netwerken hij net zo rijk geworden zou zijn als zijn leerlingen Govert Flinck en Ferdinand Bol. De geschiedenis van JLN is pas kort, 10 jaar en anderzijds al heel lang. Het engelse woord voor geschiedenis is “history”…. Ja dames, HIS STORY…. De vrouwen uit de oudheid horen we weinig over. Het gaat dus om “verhalen”. Zelf ben ik als vele jaren vanuit mijn werk bij Vlisco en nu bij de fashion start-up AFFASO betrokken bij Afrikaanse mode. Daar draait alles om verhalen vertellen. De stoffen hebben symbolen en kleurrijke afbeeldingen. Iedere stof vertelt een verhaal! Je draagt een stof met letters als je kunt lezen! Je draagt een stof met zwaluwen om aan te geven dat je vrij bent en wil reizen. Het ultieme netwerk stofje zijn de open handjes, welke aangeven dat je wil communiceren en wil samenwerken. Wij brengen de oude verhalen weer tot leven op moderne stoffen en overhemden. Heerlijk pionieren, ik moet orders plaatsen, dozen inpakken en onderhandelen over pakjes afleveren en leer heel veel over online zaken doen. Via mijn netwerk ben ik bij deze start-up betrokken geraakt en gelukkig zijn we nooit te oud om te leren!

Maar verhalen verstellen, jouw (hi)story is ook belangrijk bij netwerken! Denk na over wat en hoe je dat kunt vertellen. Wat heb je geleerd, wat wil je leren, wat doe je en wat zou je willen doen. Kun je dat in een verhaal pakken met vleugje humor? We hebben allemaal wel eens domme dingen gedaan, altijd goed om te lachen. Iemand met een story wordt veel beter herinnerd dan iemand zonder story…. Let maar eens op! Nieuwe avonturen aangaan (Mieke bij Affaso) brengt nieuwe verhalen! Actief in je sportvereniging – nieuwe verhalen! Actief in bestuur JLN, je valt op, je hebt verhalen! Maar naast je eigen verhaal, is het ook heel belangrijk om goed te luisteren! Heb echt interesse in de mensen die je ontmoet, denk mee, haak in en waar mogelijk verbind. Als je je in een netwerk begeeft om te leren en om te helpen kom je authentiek over en krijg je waardering. In mijn ervaring is geven uiteindelijk ook wederkerig. Dus ga nooit een netwerk in om te halen, focus vooral op brengen! Waarde toevoegen. Dat doe je o.a. door actief te worden en te blijven! Dus niet vergeten: je bent nooit te oud om te leren, denk aan je eigen story en wees authentiek, luister en denk na wat jìj kunt doen om anderen te helpen.

Auteur

Redactie Jong Logistiek Nederland

Redactie Jong Logistiek Nederland

Jong Logistiek Nederland (JLN) brengt jonge logistici, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven bij elkaar om de samenwerking van Logistiek Nederland verder aan te jagen.

Bekijk de berichten van deze auteur