10 vragen aan – Anne en Sven

In deze editie van ´10 vragen aan´ zijn Anne Terlouw (27) & Sven Visser (24) aan het woord.

Beide zijn werkzaam bij Gordian Logistic Experts B.V. Gordian is een logistiek managementadvies- en detacheringsbureau, gespecialiseerd in servicelogistiek en spare parts management. Bij Gordian werken ongeveer 25 mensen.

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met logistiek/supply chain management?

Sven: ‘Ik wilde vroeger piloot worden, maar voor de zekerheid had ik me ook opgegeven voor Technische Bedrijfskunde, omdat dit een opleiding is waar ik veel van mijn brede interesses in kwijt kon. In de selectieprocedure voor piloot ben ik uiteindelijk afgevallen. In eerste instantie was dat uiteraard balen, maar achteraf weet ik zeker dat ik bij een diverse opleiding als Technische Bedrijfskunde beter tot mijn recht ben gekomen. De echte keuze voor de specialisatie in supply chain management en logistiek kwam pas later in mijn opleiding. Ik vond de logistieke- en optimalisatievraagstukken het leukste, daarom heb ik gekozen voor deze richting.’

Anne: ‘Op de middelbare school vond ik wiskundige vakken erg leuk; met name het oplossen van complexe vraagstukken. Tijdens het vak Management en Organisatie ontdekte ik dat je wiskunde op een relatief eenvoudige manier toepasbaar kunt maken. Dat dreef me in eerste instantie tot Bedrijfskunde. Naarmate de opleiding vorderde, kwam ik erachter dat logistiek ook voor een groot deel een toepassing van wiskunde is.  Daarna ben ik bij logistiek gebleven en daar heb ik nog geen spijt van gehad.

Wat is jullie huidige functie?

Sven: ‘Ik werk momenteel bijna een jaar bij Gordian als Junior Consultant.

Anne: ‘Mijn functie is Medior Consultant. Het verschil tussen Medior en Junior Consultant zit met name in de opdrachten die je krijgt. In projecten heb ik als Medior meer verantwoordelijkheid en een meer adviserende rol dan de analyserende en ondersteunende rol die een junior heeft.’

Hoe ziet jullie gemiddelde werkdag eruit?

Sven: ‘Werkdagen kunnen erg variëren. Het hangt af van het project en de klant waar je aan werkt. Een aspect van mijn werk is het afnemen en uitwerken van een QuickScan. Je bouwt dan een data interface en schrijft query’s, wat  vrij analytisch is en dit gebeurt meestal op kantoor. Maar je kunt ook een hele dag bij de klant doorbrengen. Momenteel zit ik bijvoorbeeld in een project voor Defensie waar ik sturing en prioritering geef aan de werkzaamheden van een kleine groep medewerkers. Zo’n werkdag bestaat meer uit vergaderingen, meetings en het maken van rapportages.’

Anne: ‘Ik zit veel bij klanten. Op dit moment  ben ik bijvoorbeeld samen met een van mijn opdrachtgevers een deel van het revisieproces aan het ontwerpen. Wij worden zowel bij het ontwerpen als bij het inrichten betrokken. Zeker door het inrichten van het proces neemt de complexiteit toe, omdat we rekening moeten houden met IT-mogelijkheden, fabrieksruimte en capaciteit en kunde van het personeel. ’

Welke opleiding hebben jullie gevolgd, en waar?

Sven: ‘Ik heb gestudeerd aan de Technische Universiteit in Eindhoven waar ik dus de opleiding Technische Bedrijfskunde volgde. Na deze opleiding heb ik de master Operations Management and Logistics gehaald.

Anne: ‘Ik heb, net als Sven, de opleiding Technische Bedrijfskunde aan de TU in Eindhoven gevolgd. Toevallig hebben we ook dezelfde master gevolgd. Pas bij het zoeken van een master heb ik voor de logistieke kant gekozen. Daardoor kwam ik uit bij de master Operations Management and Logistics.’

In hoeverre heeft jullie opleiding geholpen in het uitvoeren van jullie huidige werkzaamheden?

Sven: ‘Voor mij persoonlijk hadden tijdens de studie meer praktijksituaties behandeld mogen worden. Ook het groepswerk vond ik niet te vergelijken. Op de opleiding maakte je wel afspraken met elkaar, maar niet iedereen kwam die na. Nu is dat tegenovergesteld. Ik ben nog nooit teleurgesteld door een van mijn collega’s en ik hoop dat zij hetzelfde over mij kunnen zeggen.’

Anne: ‘De inhoudelijke kennis van de opleiding sluit erg nauw aan bij mijn werkzaamheden binnen Gordian. Ik heb een aantal vakken gevolgd over  voorraadbeheer en met name deze vakken pas ik nu toe. Ook het groepswerk in de opleiding was een goede les en ervaring. Tijdens mijn werk worden projecten ook met een projectteam uitgevoerd. Uiteraard verloopt dit nu een stuk professioneler, maar het was een nuttige voorbereiding!’

Zien jullie jezelf over vijf jaar nog steeds in de logistiek werken?

Sven: ‘Ja, ik denk dat ik nog steeds in de logistiek werk. Ik vind dat logistiek erg veel interessante dingen te bieden heeft . Of dat nog steeds bij Gordian zal zijn, vind ik lastig te voorspellen, maar ik heb het daar op dit moment ontzettend naar mijn zin.’

Anne: ‘Ik verwacht ook over vijf jaar nog steeds werkzaam te zijn in de logistiek. Ik wil mezelf qua kennis en ervaring graag blijven verdiepen en verbreden. Er zijn binnen logistiek vele facetten en ik denk dat Gordian de ideale plek is om me te ontwikkelen.’

Welke technologische ontwikkeling denken jullie dat de grootste invloed gaat hebben op de logistiek van de toekomst?

Sven: ‘Wat ik  denk dat veel invloed gaat hebben in de toekomst, is Automated Warehousing. Je kunt je voorstellen dat als je 8 uur per dag, 5 dagen in de week, aan het orderpicken bent, dit niet erg spannend is om te doen. Werknemers raken verveeld of gefrustreerd, waardoor ze langzamer of slordiger kunnen gaan werken. Door magazijnen automatisch te laten vullen en daar orders uit te picken, haal je deze spanning en frustraties uit het proces. Hier is nog wel winst in te behalen.’

Waar zien jullie voor het bedrijfsleven de grootste kansen en mogelijkheden?

Anne: ‘Het is belangrijk producten snel op voorraad te hebben. Een ding waar wij vaak tegenaan lopen, zijn de lange levertijden van spare parts. De machines waar wij mee werken, hebben vaak zeer specifieke reserveonderdelen. De levertijd van deze onderdelen loopt op tot meer dan een jaar. Wat je nu ziet opkomen, is 3D-printing. Hiermee kun je op basis van de tekeningen dat bewuste artikel ter plaatse printen. In plaats van een jaar wachten, is zo’n onderdeel dan binnen een paar dagen in huis. Er is nog wel een lange weg te gaan, maar daar zie ik grote kansen.’

Kun jij jouw belangrijkste logistieke ervaring eens met ons delen?

Anne: ‘Wat voor mij erg waardevol was, is het project bij RWG op de Tweede Maasvlakte. Daar was net een nieuwe terminal neergezet die volledig automatisch werkt. Niet alleen de kranen, maar ook de voertuigen die de containers verplaatsen. Ze hebben met name de technische kennis voor het onderhoud van de kraan naar binnen gehaald. De logistieke kennis daarentegen niet. Daar hebben wij als Gordian een grote rol in gespeeld. Wij waren betrokken bij een groot deel van de inrichting van de onderhoudslogistiek. Van het magazijn tot aan de transacties tussen magazijn en werkplaats. Doordat het een relatief kleine onderhoudsomgeving was, heb ik de hele service supply chain kunnen zien. Dat was voor mij een enorm leerzame en leuke ervaring.’

Tenslotte, wat voor tips zou jij potentiële Logistici willen meegeven?

Sven: ‘Ga bij meerdere bedrijven kijken als je de kans krijgt. Als je bij een logistiek bedrijf werkt, zie je maar één bedrijf. Wij komen door Gordian bij heel veel bedrijven. Je ziet dan veel verschillen in de logistiek. Hier leer je veel van en dit kan je helpen in het ontdekken van je interesses.’

Anne: ‘Ik merk dat beginnende consultants veel aannemen van consultants met meer ervaring. Maar juist een frisse blik en kritische vragen zijn heel goed om dingen te verbeteren. Je neemt snel aan “ze zullen er wel over nagedacht hebben, daar kan ik me bij neerleggen”. Ik wil mensen aanmoedigen kritische vragen te stellen. “Waarom doen we dit zo?” Er zijn veel dingen die beter kunnen, zonder dat mensen zich ervan bewust zijn.’