10 vragen aan – Daan Gerritsen

Hoe zou je jezelf omschrijven in drie woorden? En zijn deze eigenschappen belangrijk voor een carrière in de logistiek?

Mijn collega’s bij Yacht hebben me geholpen. En ik doe er lekker vier: Enthousiast, Doortastend, Open en Zelfbewust. Ik denk dat heel veel eigenschappen belangrijk zijn voor een carrière in de logistiek. Dit zijn 4 voorbeeldjes van benodigdheden die mij omschrijven.

Welke opleiding heb je gedaan? Zijn de vakken/onderwerpen die je daar hebt geleerd relevant en hoe ontwikkel je je verder?

Ik heb de opleiding Logistics Engineering gevolgd op Hogeschool Windesheim te Zwolle. Vanzelfsprekend zijn de vakken die ik daar heb geleerd relevant voor mijn huidige werkzaamheden. Je leert er denken in “ketens” en de optimalisatie ervan. Verder krijg je een goede set basisvaardigheden (soft- en hardskills) mee die nodig zijn om doeltreffend en professioneel te functioneren in het logistieke werkveld en ook vooral door te blijven leren na je opleiding. Ervaring is de beste leermeester. Zeker in de logistiek als je het mij vraagt.

Welke functie heb je en hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Ik ben Interim Professional bij Yacht (regio Noord-Oost). Interim betekent, verschillende opdrachtgevers en verschillende bedrijven. Dat maakt dat mijn werkdagen per opdracht verschillen. Zo ben ik als logistics engineer bezig geweest met het analyseren van processen, het maken van businesscases en projectvoorstellen en de uitvoer van projecten. In mijn komende opdracht ga ik bezig met planning en expediting voor productgroepen en ga ik daarnaast kijken of ik van meerwaarde kan zijn in optimalisatie van het ERP systeem.

Neem een opdracht in gedachten, in hoeverre waren hard skills en soft skills hierbij belangrijk?

Hard Skills en Soft skills zijn beide belangrijk in een opdracht. Kennis van zaken helpt je om een probleem te begrijpen en goed aan te pakken. Maar hoe je het probleem aanpakt, hoe je snel nieuwe kennis verwerft en hoe je anderen meekrijgt of overtuigd komt voort uit je soft skills. Ik ben daardoor zelf van mening dat Soft Skills vaak belangrijker zijn omdat die meer training en oefening behoeven. Hard skills kun je je sneller eigen maken.

Naast je dagelijkse werk ben je sinds kort ook actief bij JLN als Regio Ambassadeur, wat hoop je als RA te bereiken?

Ik hoop mijn steentje bij te kunnen dragen aan een beter en meer actief netwerk in Noord-Nederland. Kortom, leuke dingen doen met vakgenoten en daarmee mensen bij elkaar brengen.

Waarom heb je er voor gekozen Regio Ambassadeur te worden en wat hoop je er voor jezelf uit te gaan halen?

Zoals hierboven al gezegd, ik hoop mijn steentje bij te kunnen dragen aan een beter en meer actief netwerk in Noord-Nederland. Kortom, leuke dingen doen met vakgenoten en daarmee mensen bij elkaar brengen. Dat haal ik er zelf ook uit! Het is tof om in vrije uurtjes samen met andere “vak-idioten” of scholieren die er over denken “vak-idioot” te worden te sparren over kansen in de logistiek.

Hoe zou jij het logistieke klimaat in Nederland op het moment beschrijven? Wat gaat er goed en wat kan er beter?

Het blijft volgens mij lastig voor bedrijven om écht in ketens te denken en met elkaar samen te werken. Recent zag ik de online Webinar van Slim 4 over ketensamenwerking in de Retail sector. Daarin maakte Jack AA Van der Veen het statement dat ketensamenwerking een must have is om ketenvoordelen te kunnen behalen. Helemaal eens! Maar ik kreeg onmiddellijk een enorm déjà vu moment omdat ik hem 3 jaar eerder tijdens een gastcollege op mijn opleiding, precies hetzelfde heb horen zeggen. We hebben 3 jaar later dus nog steeds hetzelfde probleem. En daar kan Jack niets aan doen. Maar hoe krijgen we bedrijven dan wel zo ver om strategische informatie uit te wisselen met hun leveranciers en klanten? Een interessante vraag waar ik graag op een toekomstige borrel of event met mensen over in discussie wil gaan.

Doorgaand over het imago van logistiek. Hoe zie jij de rol van Nederlandse logistiek en welke logistieke rol speelt Nederland wereldwijd volgens jou?

We staan als Nederland nog steeds te boek als logistieke hotspot binnen Europa. Het is interessant om te volgen wat de toekomst gaat brengen voor de Nederlandse logistiek. Er ontstaat krapte op de arbeidsmarkt waardoor de demografische factor arbeid die multinationals trekt om te vestigen in Nederland misschien wat af zal nemen. Maar dat Logistiek in Nederland verweven zit lijkt me vanzelfsprekend. De spulletjes moeten altijd op tijd en volledig van A naar B.

Veranderingen in de logistiek, kunnen ook jezelf veranderen. Waar zie jij jezelf over vijf jaar?

Over 5 jaar ben ik, of nog steeds Logistics Engineer of Project manager. De kennis die ik dan bezit zal denk ik meer richting business intelligence en Automatisering (artificial intelligence) van processen gaan. Daarnaast wordt sustainability in Supplychains een steeds belangrijker topic. Op den duur zou het dus goed mogelijk kunnen zijn dat er meer budgetten voor Sustainability projecten beschikbaar worden gesteld. En dan sta ik als Logistics Engineer natuurlijk vooraan in de Charge richting Sustainability. 

Tenslotte, wat is je advies voor logistici in spe?

Durf actief, nieuwsgierig en kritisch te zijn. Je vragen stellen in plaats van voor je houden helpt jezelf en degene aan wie je de vraag stelt om te groeien en nieuwe inzichten te verwerven. Dat kan een medestudent, collega, manager of zelfs logistiek goeroe zijn. De samenwerking tussen jong (nieuwe kennis en ongeremde ideeën) en ouder (ervaring en diepgaande kennis) zorgt voor mooie dingen. Iedereen kan iets leren van een ander. En samen leer je, als je het mij vraagt, het meeste.

Personalia

Leeftijd 26
Woonplaats Zwolle
Linkedin Klik hier om mijn profiel te bekijken

Auteur

Bart Kooijman

Bart is sinds november 2018 de secretaris van JLN.

Bekijk de berichten van deze auteur