De minister is blij met de gemaakte afspraken met de regio, provincie en het bedrijfsleven. “Dit is een slimme deal in vele opzichten. We slaan drie vliegen in één klap. De afspraken betekenen een impuls voor de bereikbaarheid, we stimuleren de economie en we zorgen voor schonere lucht door meer over het water te vervoeren.”
Meer goederen per kanaal
De verruiming (kosten 76 miljoen euro) zorgt er voor dat bedrijven in Twente bereikbaar worden voor schepen met een vaardiepte tot 2,80 meter. Door de verdiepingen gaat het logistieke bedrijfsleven in Twente veel meer goederen over het kanaal in plaats van over de weg vervoeren is de verwachting van de partijen. In totaal gaan 31 bedrijven hun goederen van de weg naar de binnenvaart verplaatsen. Dagelijks zullen er 900 trucks minder op de weg zijn als de werkzaamheden zijn afgerond
Aanleg kade
Minister Schultz van Haegen gaf ook het startsein voor de aanleg van de laad- en loskade bij bedrijventerrein XL Businesspark Twente in Almelo. De totale kosten voor deze kade bedragen negen miljoen euro, waarvan de helft wordt betaald door het Rijk. Op deze locatie wordt, naast de Container Terminal Twente Hengelo (CTH), een tweede Twentse containerhaven ontwikkeld.
Mark van Onna van Port of Twente. “Met deze maatregelen verstevigt Twente haar positie als belangrijke partner in het achterland van de haven van Rotterdam.” De regio Twente wil in 2020 tot de top 3 van logistieke hotspots van Nederland behoren. Momenteel bezet Twente de tiende plaats op de Logistieke Kaart van Nederland die jaarlijks wordt opgesteld door het magazine Logistiek.
Bron: Logistiek.nl