Door JLN regioambassadeur Ferdi van Ginkel. 2013 een nieuw jaar voor ons en dus ook een nieuw jaar voor Jong Logistiek Nederland. Vol nieuwe kansen en uitdagingen. Als 2013 voor JLN net zo’n mooi jaar wordt als 2012 dan belooft het weer een mooi jaar te worden. Voor mijzelf wordt 2013 ook een bijzonder jaar. Eind vorig jaar mocht ik toetreden als regioambassadeur voor de regio Midden en dit jaar hoop ik dan ook mijn bijdrage te hebben aan het verder uitbreiden en versterken van onze mooie vereniging. Maar nu iets over supply chains.
(Global) Supply Chains…
Veel bedrijven werken met grens-/continent overschrijdende supply chains. Je zou ze global supply chains kunnen noemen. Maar of je nu binnen de landsgrenzen opereert of er buiten, het doel is hetzelfde, namelijk: vanuit de producerende (leverende zijde) ‘zo goed mogelijk voldoen aan de vraag’ vanuit de markt (de ontvangende zijde) tegen zo laag mogelijke kosten. En dit dan natuurlijk het liefst ‘the first time right’ en ‘OTIFNCNC’*.
Maar hoe zorg je nu dat je hierin succesvol bent?
Het toverwoord is ‘visibility’ en dan bedoel ik door de gehele keten de beschikking hebben over dezelfde informatie, ofwel dezelfde taal spreken. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar de praktijk is vaak zo anders. Deze visibility nastreven in global supply chains is zo nog uitdagender. Naast langere transportafstanden/tijden, douane, documentatie en verschillende vervoersmodaliteiten heb je ook te maken met verschillende overheden, taalbarrières én culturen. Het is dus belangrijk om elkaar goed te begrijpen.
Werkbezoek Azië
Met dit doel heb ik eind vorig jaar een bezoek gebracht aan Azië, waar zich diverse van onze collega’s en belangrijke afzetmarkten bevinden. De beschikking over een mooi en werkend ERP systeem, zal alleen zijn vruchten afwerpen indien het gevuld is met correcte en real-time informatie. Tijdens de workshops in Bangkok, Hongkong en Jakarta hebben we dan ook veel tijd besteed om ervoor te zorgen dat we het ERP systeem samen (nog) beter gaan gebruiken en het systeem altijd de juiste informatie bevat. Incorrecte informatie kan immers leiden tot foutief ingeplande replenishments in volume en tijdstip, te hoge of te lage tussenvoorraden door de hele keten, en in het ergste geval out-of-stocks of write-off kosten. Al deze voorbeelden zullen leiden tot hogere supply chain kosten, daarnaast zullen deze problemen impact hebben op toeleveranciers die versterkt hinder zullen ondervinden van deze opslingereffecten. Kortom visibility is ‘the key to succes’!
Het werkbezoek aan Azië heeft ook de onderlinge relaties versterkt, dit mag absoluut niet onderschat worden. Europeanen hebben nu eenmaal een andere cultuur en karakter dan Aziaten. Het is van groot belang dat je elkaar begrijpt en respecteert. Uiteindelijk moet je samen voor het succes zorgen!!
*OTIFNCNC: On Time In Full No Communication No Complaints
Over Ferdi van Ginkel
29 jaar, geboren en getogen in het kleine dorpje Scherpenzeel in Gelderland. Getrouwd en vader van zoontje Kai. Na het behalen van mijn HAVO diploma ben ik naar de HEAO in Arnhem (HAN) gegaan en heb daar Logistiek en Economie gestudeerd. Inmiddels heb ik ruim 6,5 jaar werkervaring en heb ik o.a. mijn APICS CSCP en Lean Six Sigma GreenBelt certificaat gehaald. Momenteel ben ik werkzaam als Master Planner bij Mead Johnson Nutrition in Nijmegen. Een producent van babyvoeding en opvolgmelk.
Auteur | Ferdi van Ginkel | ||
JLN Regio | Midden | ||
Functie | Master Planner European SC | ||
http://nl.linkedin.com/pub/ferdi-van-ginkel/12/344/bb2 |