Blog: luchtvracht

Laat ik meteen beginnen met een open deur intrappen: Nederland BV. is erg afhankelijk van export en een goede logistieke inrichting is key! Degenen die logistiek hebben gestuurd zullen dan ook weten dat logistiek de deelgebieden Inkoop, warehousing, distributie en retourlogistiek bestaat. Wat betreft de distributie heeft een bedrijf keuze uit diverse modaliteiten, waaronder luchtvracht. Ooit eens over nagedacht om die business in te gaan? Laat mij je overtuigen.

Luchtvracht is een snelle maar kostbare modaliteit. Waar zeevracht gemakkelijk een maand over kan doen, doet luchtvracht in een dag. Vaak wordt luchtvracht gebruikt voor bederfelijke goederen. Een grote markt in Nederland is de bloemenexport die via luchtvracht over de wereld wordt verspreid. Tevens wordt luchtvracht gebruikt voor waardevolle goederen. Denk hierbij aan elektronica, maar denk ook aan kunstvoorwerpen. Luchtvracht is namelijk ook een hele veilige modaliteit. Niet alleen voor mogelijk diefstal, maar ook voor schades. Aan luchtvrachtexpediteurs is het de taak om deze goederen snel, veilig en zo goedkoop mogelijk naar plaats van bestemming te brengen. Puzzelstukjes die je van de klant aangeleverd krijgt zijn de dimensies, het gewicht en de aard van de goederen. Niet alles mag zomaar met luchtvracht mee en alles moet eerst gecontroleerd worden door de douane. Als het gevlogen mag worden spelen de dimensies een rol. Gemakkelijk is als de vracht in een passagierstoestel past, dan is de keuze reuze! Zo niet, dan zal de vracht op een freighter toestel moeten. Zoals vraag en aanbod werkt, zal dat kostbaarder zijn.

Freighter toestel van KLM
Belly Hold in een passagiers toestel

Daarnaast werkt de luchtvracht met 2 soorten gewichten, volume gewicht en actueel gewicht. Het grootste gewicht telt. Zo zou je een paar kilo veren voor het volume gewicht moeten betalen, terwijl je voor een paar kilo bakstenen waarschijnlijk voor het actueel gewicht betaalt.

Nog niet overtuigd?! Nederland is ontzettend sterk in de luchtvaart. Schiphol staat op de 5e positie voor passagiers in de Europese markt in 2015. Voor luchtvracht doet Schiphol het zelfs nog beter, namelijk op nummer 3. Het grootste aandeel luchtvracht, zowel import als export, komt vanuit Azië naar Europa. Denk hierbij aan 312.000 ton aan luchtvracht, alleen al voor export naar Azië. Niet voor niets wil Schiphol ‘’Europe’s prefered gateway’’ zijn. (Schiphol Group, 2015)

Op het moment van schrijven zit ik in Cranfield University voor de MSc Air Transport Management. Hiervoor heb ik Logistiek en Economie gestudeerd aan de Hogeschool Utrecht. Voor logistieke studenten is deze universiteit waarschijnlijk niet heel bekend, maar het voor de luchtvaart de beste en bekendste master. Geïnteresseerd in luchtvracht maar wil je eerst nog verder studeren?   Neem eens een kijkje op https://www.cranfield.ac.uk/. De opleiding Air Transport Management en Airport Planning en Management is een aanrader!