Westwing Uitgelicht: Interview Stephan Spijkers

Naam:Stephan Spijkers
Functie en bedrijfOperations Director at Westwing Home & Living NL
LinkedInhttps://nl.linkedin.com/in/stephanspijkers

Hoe lang werk je al bij Westwing en waarom is werken bij Westwing zo leuk?

Sinds maart 2012 werk ik bij Westwing, toen waren we net live in Nederland (januari 2012) en bestond het team uit een man of tien. Inmiddels zijn we bijna 4 jaar verder en heb ik 90 collega’s. Die groei en bijbehorende mogelijkheden, het jonge en ambitieuze team en de verantwoordelijkheid die je bij Westwing op zo’n jonge leeftijd krijgt: dat maakt het werk uitdagend en leuk.

Welke dagelijkse werkzaamheden voer jij uit als Operations Director bij Westwing NL?

Omdat we als team verantwoordelijk zijn voor het hele proces van leverancier tot aan de klant zijn we constant in de weer met leveranciers bellen en bezoeken, afstemmen met ons warehouse en PostNL en feedback geven aan het team over verbeteringen. Zelf behandel ik vooral de uitzonderlijke gevallen: leveranciers die producten veel te laat of zelfs helemaal niet leveren of juist alles perfect doen: die krijgen een persoonlijk bedankje. Daarnaast ondersteun ik collega’s met de verschillende verbeterprojecten en procesoptimalisaties: zo zijn we nu hard bezig om dropshipment (het direct aan onze klanten leveren door onze leveranciers) mogelijk te maken.

Welke vaardigeheden zijn onmisbaar om deze baan succesvol te bekleden?

Flexibiliteit en doorzettingsvermogen: we staan elke dag weer voor nieuwe uitdagingen: onze snelle groei, “zero-inventory”-model en hoge verwachtingen maken dat snel moet kunnen wisselen. Processen veranderen en verbeteren we continu, maar soms moet je flink wat weerstand bij de betrokken partijen wegnemen: wij brengen als Westwing de Home & Living industrie online, maar veel van onze leveranciers zitten heel erg vast in de traditionele manier van denken.

Hoe ziet de huidige supply chain van Westwing NL eruit (samengevat)?

Wij reserveren voorraad bij onze leveranciers, bieden hun producten aan op alle Europese Westwing-sites en nemen vervolgens precies de aantallen af die klanten bij ons besteld hebben. De leverancier levert deze bestelling af bij ons warehouse, en wij distribueren die naar onze klanten in heel Europa.

Hoe gaat Westwing de nummer 1 retailer worden op het gebied van home & living e-commerce?

Door je dagelijks te inspireren met een unieke selectie meubels en accessoires en deze vervolgens perfect te bezorgen bij jou thuis. Omdat we geen voorraad aanhouden kunnen we elke dag een telkens wisselend aanbod uit heel Europa tonen: dagelijks komen er 1500 nieuwe producten online. We hebben daarnaast geen voorraadkosten of afschrijvingen: die kostenbesparingen zie je terug in onze kortingen.