JLN tweede in finale The Fresh Connection

Wederom een fantastische tweede plaats voor Jong Logistiek Nederland!

Op 20 juni vond in Fort Voordorp in Groenekan de Nederlandse finale van de The Fresh Connection supply chain game plaats. Deze finale bestond uit drie uitdagende rondes, waarin de overgebleven teams flink op de proef weden gesteld.

Uitdagingen

Gedurende de eerste twee rondes streden de twaalf finale teams voor een plek in de top 5, om in aanmerking te komen voor het spelen van de 3e en tevens finale ronde. Tijdens de eerste twee rondes werd onze sappenproducent geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, om te zien of de gekozen supply chain robuust genoeg was. Hierbij kregen we te maken met fruitvliegjes die wereldwijd een plaag vormde voor de sinaasappelpulp, Somalische piraten en mogelijke quarantaine maatregelen gesteld door de Europese Unie (wat inhield dat het fruitpulp dat van buiten de EU afkomstig was vier weken in quarantaine werd geplaatst). Bij deze uitdagingen lieten we wederom zien dat onze supply chain responsief en veerkrachtig genoeg was. Met deze keuzes behaalden we een ROI van maar liefst 38,56%, goed voor een 2e plek!

Titelstrijd

In de 3e en laatste ronde streden de laatste vijf overgebleven teams om de titel van The Fresh Connection Nederland 2012. Deze teams waren: Friesland Campina (ROI: 48,86%), Jong Logistiek Nederland (ROI: 38,56%), Centric Logistic Solutions- Juice of Innovation (ROI: 37,69%), Abbott Nutrition (ROI:33,94%) en Cito Benelux (ROI: 29,41%).

Collaboration

Deze laatste ronde stond in het teken van Collaboration. We konden dan ook samenwerkingsverbanden met andere teams opstellen, waaruit betere inkoopcombinaties konden ontstaan. Bovendien hadden we ook de mogelijkheid om gezamenlijk te investeren in een technologische ontwikkeling, om de houdbaarheid van de producten te verhogen met vier weken. Dit bleken stevige onderhandelingen, waarin de tegenstrijdige belangen van de teams vaak voor uitdagingen zorgden. Echter bleek openheid in de achterliggende financiën de sleutel te zijn om deze contracten op een geslaagde manier af te sluiten. Met een geslaagd samenwerkingsverband, konden we onze processen verder optimaliseren om vervolgens een enorm hoge service graad te garanderen aan onze klanten. Innovatie bleek dus wederom de key om de prestatie van de supply chain positief te beïnvloeden.

Prijsuitreiking

Na deze intensieve finale rondes, waarin we onder tijdsdruk moesten presteren, voor nieuwe ontwikkelingen en grote uitdagingen kwamen te staan, hebben we in spanning gewacht op de prijsuitreiking.

Hierin veraste we wederom de aanwezigen, door met een fantastische tweede plek te laten zien dat de logistieke jongeren zeker niet onder doen voor de professionals! Met vier nieuwe teamleden, Berry Hofstede, Rogier van Weelden, Gerjan Lennips en Stefan Kleijngeld, die werden aangevoerd door Kris Radstok is Jong Logistiek Nederland evenals vorig jaar op de tweede plek geëindigd. Nogmaals bedankt voor jullie inzet en voor het mooie resultaat!

De einduitslag van de Nederlandse TFC-competitie is:

1) Team Friesland Campina ROI: 54,93%

2) Jong Logistiek Nederland ROI: 38,06%

3) Abbott Nutrition ROI: 37,81%

4) Centric – Juice of Innovation ROI: 30,60%

5) Cito Benelux ROI: 23,29%

Auteur

Redactie Jong Logistiek Nederland

Jong Logistiek Nederland (JLN) brengt jonge logistici, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven bij elkaar om de samenwerking van Logistiek Nederland verder aan te jagen.

Bekijk de berichten van deze auteur