De Logistiek Professional met Stefen Kleijngeld
In de rubriek ‘De Logistiek Professional’ laat evofenedex logisticx Logistiek professionals aan het woord over hun werkzaamheden en drijfveren. Wat houdt hen bezig, waar zien zij kansen en wat is hun visie op de logistiek?
De vader van Stefan Kleijngeld was vrachtautochauffeur. Als klein jongetje mocht hij vaak meerijden en helpen met laden en lossen. Vooral dat laatste vond hij vreselijk interessant. Want wat gaat er allemaal in een vrachtauto en waar wordt het er weer uitgehaald? Dit heeft zijn liefde voor logistiek aangewakkerd. Hij koos voor een MBO opleiding met logistiek als hoofdrichting en vervolgens voor de HBO opleiding Logistiek en Economie. Inmiddels is hij werkzaam als Logistiek Manager bij WP Haton en in zijn vrije tijd voorzitter van Jong Logistiek Nederland. Ook is hij verkozen tot Jong Logistiek Talent (JLT) 2016.
Je bent via een MBO en een HBO opleiding de praktijk ingerold en aan de slag gegaan bij WP Haton. Had je niet ook nog een master willen volgen?
‘Daar heb ik wel een tijdje over getwijfeld. Toen ik klaar was met mijn HBO opleiding was ik er van overtuigd dat ik een Master wilde gaan volgen. Tegelijkertijd vond ik dat mijn kennis wel heel theoretisch was en dat ik over te weinig praktijkervaring beschikte. Er was een beetje een disbalans. Ik ben tijdens mijn studie via het vLm talentenprogramma Topcoaches voor Toptalent, voorheen een programma van evofenedex, bij WP Haton stage gaan lopen. Toen deze was afgerond ben ik met de directeur om tafel gegaan en heb ik ook aangegeven dat ik twijfelde of ik verder moest gaan studeren. Hij heeft me er van overtuigd dat het zeer zinvol zou zijn om eerst meer praktijkervaring op te doen. Zo ben ik via diverse functies verder gegroeid binnen het bedrijf. Ik heb er geen seconde spijt van dat ik deze weg ben ingeslagen. Overigens wil ik in de toekomst nog steeds een master gaan volgen. Voor mijn vijfendertigste, heb ik mezelf plechtig beloofd, dus ik heb nog even.’
Vind je dat je tot nu toe ook de nodige praktijkervaring opgedaan hebt?
’Jazeker, ik ben eerst aan de slag gegaan als management trainee. Dat betekende in mijn geval dat ik in die periode niet of nauwelijks in aanraking ben gekomen met logistiek. Ik heb eerst het bedrijf zelf goed leren kennen en ben me daarna gaan verdiepen in de diverse stromen binnen WP Haton. Hoe verlopen de onderdelen- en leveranciersstromen? Waar zitten de hick-ups? En hoe kunnen deze stromen efficiënter worden ingericht? Om dit te optimaliseren heb ik hier nieuwe modellen voor ontwikkeld. Een van mijn eerste projecten was het opzetten van ons Blue Innovation Center. Blue Connection is het transformatieproces van een aanbodgestuurde productie naar een vraaggestuurde logistieke organisatie. Samen met toeleveranciers worden nu innovatieve betaalbare concepten ontwikkeld via QLTC, oftewel kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, technologie en kostenbeheersing, waarbij de positie van de klant centraal staat. Door dit project ben ik verkozen tot Jong Logistiek Talent (JLT) 2016.’
‘We hebben een transitie doorgemaakt van aanbod gestuurde productie naar vraaggestuurde dienstverlening.’
Dat was de kroon op je werk.
’Absoluut. Ik heb van mijn directeur de vrijheid gehad om me te bewijzen. Ik kwam als stagiair binnen en heb vervolgens de kans gekregen om dit project aan te pakken en in te vullen. Als je voor een bedrijf de broodnodige verbeterslagen kunt maken dan is dat fantastisch en nog leuker is het als anderen dat prijzenswaardig vinden. Ik vond het een hele eer om deze titel te krijgen. Ook omdat daar een ambassadeursrol aan gekoppeld is. Er wordt van je verwacht dat je als JLT wat meer op de voorgrond treedt bijvoorbeeld door op verschillende evenementen en congressen te spreken over je ervaringen en projecten.’
Die rol komt vast ook van pas in je functie als voorzitter van Jong Logistiek Nederland (JLN).
’Het is inderdaad prettig om JLN op deze manier meer over het voetlicht te brengen. Nu heb ik overigens al eerder een actieve rol binnen JLN vervuld als Regioambassadeur Zuid. Daar ben ik toen mee gestopt vanwege de komst van mijn twee dochters en de drukte die dat met zich meebrengt naast een fulltime baan. Na het winnen van de JLT titel ben ik weer in contact gekomen met JLN via de toenmalige voorzitter. Hij vroeg mij of ik de voorzittersrol op mij wilde nemen. Daar heb ik na een aantal nachtjes slapen ja op gezegd.’
Wat zijn je toekomstplannen met JLN?
’Ik zou graag meer willen samenwerken met vLm. Elkaars krachten versterken. Zo is JLN in de toekomst meer betrokken bij het vLm bestuur. Daarnaast moet JLN steviger op de kaart worden gezet. We willen actiever aan ledenbehoud en ledenwerving doen bijvoorbeeld door leden persoonlijk te benaderen en meer persoonlijke aandacht te geven, lobby’en op hogescholen en universiteiten. Een andere optie is ledenprofielen opstellen en deze groepen doelgerichte informatie over JLN en haar activiteiten te sturen. Als laatste moet JLN echt de verbindende schakel worden tussen bedrijven, overheid en opleidingsinstituten. Op diverse evenementen moeten we de meerwaarde van JLN laten horen. Binnenkort gaan we hierover in gesprek met bijvoorbeeld Dinalog, Connekt en TLN. JLN is een fantastische club waar iedere jonge logistiekeling bij moet willen horen!’
Dit is een publicatie uit het evofenedex magazine Logistixs. Dit vakblad ontvang je tien keer per jaar als JLN lid. Klik hier om de andere voordelen te bekijken van het lidmaatschap van Jong Logistiek Nederland. De tekst is geschreven door Marleen Veldhuijzen.

Personalia
Leeftijd | 29 |
Woonplaats | Uden |
Profiel | Klik hier om mijn profiel te bekijken |
Carrière | Stage Jumbo, Afstudeerstage WP Haton, Logistiek Manager WP Haton |
Levensmotto | ‘Alleen ben je sneller maar samen bereik je meer’ |