De terugblik: Stepping Out of the Logistics Box

Afgelopen 7 oktober vond het zevende Jaarcongres plaats van Jong Logistiek Nederland. Voor het eerst sinds zeven jaar werd er een opkomst van 100 man gehaald, een record voor JLN. Het thema: “Stepping Out of the Logistics Box”, met als locatie het Drijvend Paviljoen in Rotterdam. Het Jaarcongres stond onder leiding van dagvoorzitter Hans Damen, Directeur Materieel en Diensten bij de Koninklijke Landmacht.

Het Pakhuis: managementroman over logistiek

Vlak voor de start van de eerste plenaire lezing was er een collegetour met Bart Lammers. Hij is auteur van Het Pakhuis, een roman over logistiek, management en het leven. Een roman is wellicht een opvallende keuze, maar in verhaalvorm kan je volgens hem veel meer kwijt. Er is geen eenduidige oplossing, maar er zijn juist een heleboel mogelijke antwoorden. Het boek gaat over Lodewijk die een steengoede logistiek manager wil worden. In de roman worden meerdere perspectieven belicht, want de lezer leert Lodewijk zowel op het werk als thuis kennen. Ook ontmoet Lodewijk een onbekende man op een bankje tussen de weilanden. Daar beschouwt hij zijn eigen leven en samen komen ze tot interessante dialogen.

Wees niet bang om je neus te stoten

Hans Dijkhuis, mede-oprichter van Value Sourcing, was de eerste spreker op het jaarcongres. Hij gaf uitleg over de succesfactoren van projecten. Of beter gezegd: de risico’s die succes in de weg kunnen staan. Dit zijn de “zeven sloten om niet in te lopen”. Zijn belangrijkste advies: wees niet bang om je ‘neus te stoten’, maar zet dit om in ervaring en lessen voor de toekomst.

Retourlogistiek als core business

Een mooi vervolg was de lezing van Jan Minnee, mede-oprichter van Retourplaza en Jong Logistiek Talent 2017. De meeste e-commerce bedrijven zijn gericht op uitgaand volume, maar retourstromen zijn een zwakke schakel. Retourplaza daarentegen, koopt retourzendingen op en verkoopt deze als ‘tweede kans’ producten. De boodschap van Jan Minnee was dat het geld echt voor het oprapen ligt door slim, out of the box, na te denken.

Luchtvracht, out of gauge

Ook de transportwereld vraagt om veel creatief denken en out-of-the-box oplossingen. Tony de Wolf, key-accountmanager bij National Air Cargo gaf uitleg over bijzondere ladingen, in vaktermen ‘out of gauge’ genoemd, door het luchtruim worden vervoerd. Goederen zoals olifanten tot onderdelen voor boorplatformen kunnen niet zomaar in een vrachtruim worden geladen, maar vragen om specifieke oplossingen. Dit vraagt om creatieve oplossingen.

Supermarkt 2.0

Out-of-the-box is niet alleen zichtbaar op de achtergrond in de logistiek. Ook voor de consument is het zichtbaar. Een mooi voorbeeld hiervan is Albert Heijn Online. Coen Schlüter, senior manager delivery & Pick Up Points bij AH Online, gaf tekst en uitleg over het logistiek apparaat achter de webshop. Niet alleen om efficiënt te kunnen bezorgen zijn creatieve oplossingen nodig, maar ook om waarde en kwaliteit toe te kunnen voegen voor de klant. Daarnaast is Albert Heijn aan het innoveren op stadsdistributie, onder andere met elektrische voertuigen en de herintrede van de ouderwetse bakfiets.

Coen Schlüter tijdens de presentatie over Albert Heijn Online.

Out of the box draait om kleine details

Onder leiding van Inge van Els en Angelique Reiniers van Via Academy gingen deelnemers op creatieve wijze aan de slag met het thema ‘out of the box’ communicatie. Je hersenen hebben de neiging om informatie automatisch aan te vullen. Hierdoor heb je de neiging om terug te vallen op het bekende. De truc van out-of-the-box is om dit juist los te laten. Daarbij hoeft het niet eens zo te zijn dat je tot volledig andere ideeën moet komen. In veel gevallen gaat het juist om de details!

De workshop onder leiding van Inge van Els en Angelique Reiniers.

JLN Awards

De hoge opkomst was een mijlpaal voor JLN. Een andere mijlpaal was de uitreiking van de eerste JLN Awards. In deze verkiezing konden JLN’ers stemmen om zo een inspirerende logistieke goeroe, een fantastische docent, een innovatief bedrijf en een gemotiveerde JLN’er in het zonnetje te zetten. De volgende personen hebben de eerste editie van de JLN Awards gewonnen:

  • Logistiek goeroe: Hessel Visser
  • Logistiek docent: Eva Kapteijn
  • Logistiek bedrijf: Coolblue
  • JLN’er: Sanse Bomhoff

Coolblue kon helaas niet aanwezig zijn op het Jaarcongres. Maar als Coolblue niet naar JLN komt, gaat JLN naar Coolblue. Bekijk hier hoe Coolblue de prijs in ontvangst neemt.

Johan Kerver: JLN is nu een organisatie “waar je niet over praat, maar mee praat!”

Het belang van jongeren in de logistiek

Het Jaarcongres werd afgesloten met een smakelijk diner in Hotel NHOW in De Rotterdam. Tijdens het diner benadrukte Johan Kerver, lid managementteam bij evofenedex hoe JLN door de jaren heen is gegroeid. JLN is nu een organisatie “waar je niet over praat, maar mee praat!” Deze gedachte wordt ondersteund door het feit dat er tijdens dit jaarcongres voor het eerst meer dan 100 aanwezigen waren.

We gaan er samen een out-of-the-box jaar van gaan maken met veel verassingen! Wil je de rest van de foto’s zien? Klik hier om de foto’s te bekijken op onze website.

Het JLN Jaarcongres 2017 “Stepping Out of the Logistics Box” was niet mogelijk geweest zonder onze sponsoren:

[partners_carousel_sc to_show=”99″ per_line=”4″ category=”Jaarcongres 2017″ scroll=”yes”]

Auteur

Ivo Roozenbeek

Ivo heeft zich ingezet voor JLN van 2015 t/m 2018 als regioambassadeur. Daarnaast heeft hij samen met Kirsty in 2018 het Jaarcongres georganiseerd.

Bekijk de berichten van deze auteur