The Fresh Connection 2015: de eerste ronde

Koningsdag was voor ons dit jaar dubbel feest. Na een aantal weken oefenen voor de Fresh Connection Game global challenge klonk op 27 April voor ons het startschot: tijd om het bedrijf The Fresh Connction uit de negatieve Return On Investment te halen.

Van te voren hadden wij een aantal oefenrondes waarbij we gevoel krijgen met het spel en op elkaar leerden inspelen. Je ziet namelijk, en dat is niet alleen in de Fresh Connection Game, dat communicatie nog wel eens mis gaat. In de simulatie zijn er 4 functies te verdelen: De Purchasing Vice President, Operations Vice President, Sales Vice President en de Supply Chain Vice President. Je kunt je voorstellen dat er soms conflicterende belangen zijn. Waarbij Sales zo veel mogelijk orders wil binnen halen, moet het natuurlijk wel in de operatie passen. Op grote schaal inkopen werkt alleen als er genoeg palletplaatsen zijn. Dit hebben we in de testrondes wel gezien. We zijn erachter gekomen dat als iedereen voor zichzelf gaat rekenen zonder goede afstemming met anderen, de kans groot is dat de ROI keldert.”

Uiteindelijk kregen we het spelletje door. Na de eerste ronde van de echte competitie, bleek dat we op de tweede plaats geëindigd waren van onze poule, met een ROI van +2%.” Een mooi resultaat voor de eerste ronde vinden we zelf. De meeste waste kwam van de penalty’s door het niet halen van de servicegraad. We hebben enorm veel doorgerekend om te zorgen dat alles zo goed mogelijk door de keten heen stroomt en de servicegraad bij sommige klanten aangepast. Daarnaast hebben we componenteenheden veranderd en niet voor de goedkoopste maar de kwalitatief beste/betrouwbare leveranciers gekozen. Daar hebben we vervolgens de veiligheidsvoorraad op aangepast en dan is de cirkel weer rond. Ons doel was om zo’n stabiel mogelijk productieproces te creëren en dat hebben we voor ons gevoel gedaan. Nu is het de taak om de daadwerkelijke strategie te bepalen en kijken hoeveel risico’s wij kunnen nemen.

Wat wij in ieder geval mee nemen naar de volgende rondes:

1) afstemming is key! Communicatie, communicatie…

2) Je klanttevredenheid is bepaalt je succes. Maar ook dat is geen rocket science.

En de belangrijkste 3) Ieder voor zich spelen is niet handig.

Mocht je geïnteresseerd zijn om deze updates te volgen of volgend jaar ook mee te doen? Er zijn in totaal 3 rondes die je speelt in de competities.

Ronde 1 – Maandag 27 april tot vrijdag 8 mei
Ronde 2 – Maandag 11 mei tot vrijdag 22 mei
Ronde 3 – Maandag 25 mei tot vrijdag 5 juni

De beste gaan door naar de internationale finale in Amsterdam. Binnenkort laten we weten hoe de tweede ronde van de Fresh Connection Game is gegaan!